Digitale transformatie
​​5 Aandachtspunten voor een soepele implementatie

Het verbeteren van de klantvriendelijkheid is een veelvoorkomende strategische pijler bij Nederlandse gemeenten. Om dit doel te bereiken worden digitale oplossingen ingezet als een ondersteunend middel. Waar moet je aan denken bij de implementatie van zo’n middel?

Blog lezen
Aanmelden voor nieuwsbrief

Digitale transformatie
5 Aandachtspunten voor een soepele implementatie

Het verbeteren van de klantvriendelijkheid is een veelvoorkomende strategische pijler bij Nederlandse gemeenten. Om dit doel te bereiken worden digitale oplossingen ingezet als een ondersteunend middel. Waar moet je aan denken bij de implementatie van zo’n middel?

Blog lezen
Aanmelden voor nieuwsbrief


Na grondig voorwerk levert de IT afdeling of de leverancier een digitaal product op. Een product dat een handmatig proces of een bestaande oplossing vervangt. Kortom, verandering is op komst. En verandering kan spannend zijn. 


"Some people view innovations as a dangerous virus that must be kept out of their organizations. Other look forward to hearing about and understanding what's new." 

Hoe zorg je voor een soepele transitie naar een nieuwe werksituatie? In dit artikel lees je over vijf aandachtspunten tijdens dit proces.

Onboarding van teamleden

Betrek stakeholders 

Schets het grotere plaatje door te benadrukken wat voor de gemeente belangrijk is vanuit strategisch oogpunt. Nodig daarna de stakeholders (consulenten, functioneel management) uit om binnen deze kaders input te leveren. Wat zijn de knelpunten in jouw dagelijkse werkzaamheden? Hoe kunnen we verbeteren in de uitvoering?


Breng fasering aan

Identificeer uit welke fasen deze implementatie bestaat. Beschrijf per fase:

·  De te ondernemen activiteiten

·  De op te leveren resultaten

·  De te hanteren deadlines


Communiceer periodiek

Houd de stakeholders op de hoogte van de vorderingen. In welke fase bevinden we ons? Liggen we op schema? Wat betekent dit voor hun werk?


Train de gebruikers

Zorg ervoor dat de consulenten gemotiveerd en met de juiste vaardigheden de oplossing in gebruik nemen. Start uiterlijk een week voor de lancering met een onboarding programma. De ervaring leert dat dit onzekerheid bij de gebruikers wegneemt.


Back-up plan

Laat de te vervangen oplossing tijdens de eerste maand schaduwdraaien. Ondanks een gedegen voorbereiding is het verstandig om een back-up plan te hebben. De mogelijkheid om terug te kunnen vallen op het oude bekende geeft namelijk rust.

Gaat de burger met deze implementatie ook digitaal werken? Houd een alternatief voorhanden voor de klanten die digibeet of diginiet zijn.


Blog delen?

Geschreven door

Edwin van Veen
Commercieel Directeur


Meer lezen?

Ontvang maandelijks de laatste blogs in jouw mailbox.

Gerelateerde
​Blogs

Digitale transformatie · Leestijd: 1 - 2 minuten · 2 februari 2021

6 Hulpmiddelen voor een efficiënte onboarding

Als teamleider ben je enthousiast over een innovatie die het team klantvriendelijk, effectief en efficiënt laat werken. Hoe zorg je ervoor dat jouw teamleden deze digitale oplossing óók omarmen?

Blog lezen

Klantvriendelijke dienstverlening · Leestijd: 1 - 2 minuten · 9 februari 2021

​5 Kansen voor
het Sociaal Domein

Een interactieve en digitale dienstverlening prijkt hoog op de agenda van gemeenten. Hoe kan de dienst Werk & Inkomen innoveren op klantvriendelijkheid?

Blog lezen