Effectieve en efficiënte teams
4 Relevante KPI's voor Werk & Inkomen

Nieuwe regelingen volgen elkaar in rap tempo op. Hoe breng je met deze verhoogde werkdruk de effectiviteit en efficiëntie van jouw team in kaart?

Blog lezen
Aanmelden voor nieuwsbrief

Effectieve en efficiënte teams
4 Relevante KPI's voor Werk & Inkomen

Nieuwe regelingen volgen elkaar in rap tempo op. Hoe breng je met deze verhoogde werkdruk de effectiviteit en efficiëntie van jouw team in kaart?

Blog lezen
Aanmelden voor nieuwsbrief


“What gets measured gets managed”
Nu het aantal aanvragen is toegenomen door de corona-pandemie is deze uitspraak van Peter Drucker erg actueel. Als teamleider wil je inzicht hebben in de effectiviteit en efficiënte van jouw team. Zo kan je tijdig bijsturen en de prestaties van een individueel teamlid of het gehele team optimaliseren. Lees hieronder welke KPI’s relevant kunnen zijn voor een teamleider. 
 

4 Relevante KPI's voor Werk & Inkomen


Doorlooptijd 

Bereikt jouw team of teamlid het doel? Binnen 8 weken dient de gemeente de aanvrager te informeren over het recht en de hoogte van de uitkering. Breng daarom in kaart hoelang het proces van een individuele zaak in beslag neemt.  


Behandeltijd 

Gaat jouw team of teamlid efficiënt te werk? Meet het aantal uren dat een teamlid aan een individuele aanvraag werkt.  


Bezwaar- en beroepszaken 

Hoe nauwkeurig werkt jouw team of teamlid? Maak inzichtelijk hoeveel zaken de aanvragers aanspannen én het percentage dat de aanvragers winnen.  


Lopende zaken 

Hoeveel capaciteit is er nog beschikbaar binnen jouw team? Houd bij hoeveel aanvragen er momenteel lopen en in welke fase deze aanvragen zich bevinden. 


Interessante cijfers, en nu? 

In het streven om elke dag beter te worden, kan dit dashboard waardevol blijken. Zie je kansen om de effectiviteit of efficiëntie van een teamlid te optimaliseren? In overleg met de afdeling Kwaliteit kan een training of ontwikkelingsprogramma voor deze collega worden opgesteld.  


De prestaties van het team verbeteren? Verhoog de effectiviteit en efficiëntie door je als teamleider af te vragen: 

  • Welke taken van mijn teamleden kan ik elimineren? 

  • Welke taken van mijn teamleden kan ik automatiseren? 


Blog delen?

Geschreven door

Edwin van Veen
Commercieel Directeur


Meer lezen?

Ontvang maandelijks de laatste blogs in jouw mailbox.

Gerelateerde
​Blogs

Klantvriendelijke dienstverlening · Leestijd: 1 - 2 minuten · 9 februari 2021

​5 Kansen voor
het Sociaal Domein

Een interactieve en digitale dienstverlening prijkt hoog op de agenda van gemeenten. Hoe kan de dienst Werk & Inkomen innoveren op klantvriendelijkheid?

Blog lezen

Effectieve en efficiënte teams · Leestijd: 1 - 2 minuten · 9 maart 2021

​​​Hoe pas je taakgericht werken succesvol toe?

Taakgericht werken wint aan populariteit bij de lokale overheid. Deze werkwijze verhoogt namelijk de efficiëntie, waardoor de klant sneller duidelijkheid heeft over zijn of haar financiële situatie. Hoe pas je taakgericht werken succesvol toe?

Blog lezen